استقبال از اپلیکیشنهای سلامت گوشی‌های هوشمند توسط جوانان مبتلا به دیابت نوع 1

 مطالعه‌ی دانشمندان نیوزلندی نشان داد که اکثر جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 خواهان دریافت پیام‌های متنی برای پشتیبانی از مدیریت بیماری دیابت نوع 1 هستند.

دانشمندان دریافتند که 64 درصد از جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 با متوسط سنی 19 سال از مداخلات سلامت تلفن‌های همراه خود برای مدیریت این بیماری، استقبال می کنند.

 به گفته‌ی محققان موسسه‌ی ملی بهداشت در دانشگاه اوکلند، برای بهبود مراقبتهای شخصی و جلوگیری  از ابتلا  بیماران به عوارض دیابت در بزرگسالی، تقویت پیام‌های بهداشتی و حمایت از این افراد  بسیار مهم است.

نویسندگان این مقاله می‌گویند: اپلیکیشنهای سلامت در گوشی‌های هوشمند (mHealth) بینش ارزشمندی را در اختیار جوانان مبتلا به دیابت نوع 1 قرار داده است، همچنین به محققان کمک می‌کند تا دیدگاه جدیدی را برای طراحی مداخلات بهداشتی از طریق نرم‌افزارهای گوشی‌های هوشمند در آینده برای تأمین  نیازهای این گروه از افراد بدست آورند.

همه‌ی شرکت کنندگان در این پژوهش بین 16 تا 24 سال سن داشته و 96 درصد از آنها یک گوشی هوشمند داشتند. 33 درصد از این افراد در حال حاضر از اپلیکشین‌های گوشی هوشمند خود برای درمان و مدیریت دیابت استفاده می‌کردند. رایج‌ترین دلیل عدم استفاده ‌ی جوانان از این نرم‌افزارها، عدم آگاهی از وجود چنین برنامه‌هایی است. افرادیکه فاقد اعتماد به نفس کافی برای مراقبتهای شخصی بودند به احتمال زیاد علاقه‌مند به دریافت هشدارهای متنی و پیام‌هایی برای راهنمایی فرد به منظورمدیریت دیابت بودند. ابزارهای انگیزشی بهترین و مفیدترین نرم‌افزارها برای این افراد  محسوب می‌شوند.

 در حالیکه بیش از نیمی از شرکت کنندگان تصور می‌کردند که موفق به کنترل صحیح دیابت خود شده‌اند، 64 درصد از آنها خواهان استفاده از پیام‌های مبتنی و برنامه‌های مدیریتی دیابت به منظور کسب اطلاعات بیشتر در مورد دیابت و نحوه‌ی مدیریت بیماری و جلوگیری از عوارض آن بودند.

محققان افزودند: در میان کسانیکه علاقه‌مند به دریافت پیام‌ها بودند، 21 درصد خواهان دریافت بیش از یک پیام در روز، 17 درصد خواهان دریافت تنها یک پیام‌ در روز و 15 درصد خواهان دریافت یک پیام در طول چند روز بودند و 12 درصد تمایل داشتند که این پیام‌ها را بصورت هفتگی یا در فواصل زمانی طولانی‌تری دریافت کنند.

 محققان بر این باورند که با توسعه‌ی مناسب برنامه‌های بهداشتی موبایل و پیام‌های متنی می‌توان حمایت ارزشمندی را از جوانان به عمل آورد. اما آنها افزودند: یک موضوع مهم اینست که نرم افزارها باید طوری طراحی شوند که در حالت آفلاین نیز قابل استفاده باشند و ظرفیت ذخیره‌سازی بیشتری برای داده‌ها داشته باشد.

 این یافته‌ها در مجله‌ی Medical Internet Research بصورت آنلاین منتشر گردید.

 منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/mar/young-people-welcome-mobile-health-tools-to-manage-their-type-1-diabetes,-study-reports-94348619.html